psychomotorický vývoj

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.

Vývin dieťaťa mesiac po mesiaci (pohyblivosť, poloha tela, reč, zmysly, správanie, hra) do 1 roku života.

0 – 1. mes. (novorodenec)– končatiny vo flekčnej polohe, ruky zovreté do pästí, kope nohami, otáča hlavičku do strany, v polohe na brušku pokusy o zdvihnutie hlavičky, krik bez signálneho významu, vydáva slabé hrdelné zvuky pripomínajúce ah, eh, uh, rozoznáva svetlo a tmu, krátko fixuje svetlé predmety, na silné zvuky reaguje trhnutím celého tela.

2. mes. – začína dvíhať nožičky, v polohe na brušku udrží zdvihnutú hlavičku asi 3 s, v sede hlavička vzpriamená asi 5 s, ruky prevažne zovreté do pästi, podobne ako vo veku 0 -1 mes., pri utíšení zvuku a zazretí tváre znehybnie, sleduje pohybujúce sa predmety zrakom, opätuje úsmev.

3. mes. – v polohe na brušku vysoko dvíha hlavičku a udrží ju asi 1 minútu, v polohe na brušku sa opiera o predlaktia – „pasie koníčky“, dvíha otvorené rúčky nad hlavu a prezerá si ich, hlasové prejavy spokojnosti a nespokojnosti, pri zvukových a zrakových podnetoch živé pohybovanie, vedomý úsmev, sleduje predmety očami a pohybom hlavičky, nevyžaduje kŕmenie v noci.

4. mes – neisto priťahuje ruky k hračke a máva s ňou pri uchopení, pri priťahovaní za ruky do sedu dvíha hlavičku, pri pasívnom držaní v stoji nožičky neudržia hmotnosť tela, zvuky sú stabilizovanejšie, obracia sa za zvukom, hlasitý smiech, dobrý kontakt s dospelou osobou, prezerá si náhodne uchopenú hračku, hrá sa so svojimi rukami, pravidelný rytmus bdenia a spánku.

5. mes. – v polohe na brušku telo vytvára oblúk s hornou a dolnou časťou zdvihnutou nad podložku, prevrátenie sa na bok a na brucho, pri uchopení za ruky priťahovanie do sedu, napodobňovanie zvukov (au, ku), výskanie, rozoznávanie láskavého a prísneho tónu reči a mimiky, cielené uchopenie hračky a jej prekladanie z ruky do ruky, poznávanie predmetov ústami.

6. mes. – prevráti sa z brušká na chrbát, drží predmety a priťahuje sa do sedu, uchopí podanú hračku, pri držaní v podpazuší nožičky udržia hmotnosť tela, slabiky ma, ta, ba, va, pa, náznaky porozumenia reči, v sede nachádzanie zdroja zvuku, diferencuje známe a neznáme osoby, je pomocou lyžičky.

7. mes. – dieťa sedí samo, ak sa má čoho pridržať, začína stáť s oporou, uchopí predmet celou rukou, opakovane vyslovuje slabiky ma-ma-ma, ba-ba-ba, ta-ta-ta, prezerá si nohy a hrá sa s nimi, sleduje hry zrakom, búcha hračkami o stôl.

8. mes. – dieťa začína liezť, sedí bez držania v predklone s oporou vpredu, drobný predmet uchopí medzi palec a ukazovák, stojí, ak sa môže držať, komunikuje zvukmi, rozumie niektorým slovám, sleduje pomenované predmety a napodobňuje niektoré prejavy (zvuky) dospelých, tlčie dvoma kockami o seba, je rožok.

9. mes. – dieťa lezie po štyroch, samo sa posadí, chodí dopredu, ak ho niekto drží za rúčky, pridrží si hrnček pri pití, naučí sa paci-paci, pá-pá, komunikuje gestami a zvukmi, hrá sa schovávaním za nábytok, vyťahuje predmety z krabíc a zásuviek.

10. mes. – vytiahne sa do stoja, strieda polohy v sede a stoji, lezie po štyroch bez spadnutia, okamžite uchopí aj drobné predmety (gombíky, guličky, nitky), pokusy povedať ma-ma, ta-ta, pozná význam týchto slov, manipuluje s kockami a guličkou v hrnčeku, pokúša sa súčasne držať kocku i guličku ukazovákom.

11. mes. – dieťa stoji chvíľku bez držania, urobí aspoň jeden samostatný krok, opozícia palca, kliešťový uchop rukou, dieťa povie ma-ma, ta-ta, rozumie významu slov „otvor“ a „zavri ústa“, „vstaň“ a pod., vykonáva potreby do nočníka, ak sa včas posadí, postaví šálku na tanier.

12. mes. – chodí okolo nábytku, prvé samostatné kroky, stojí s istotou, vysloví 2 slová s významom, prvé pokusy o samostatné jedenie lyžičkou, utrie si ústa utierkou, vhodí mincu do pokladničky.

V tejto infografike nájdete pekne graficky spracovaný psychomotorický vývoj dieťata:


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *